layout-wrota-lipiec2014-tlo-turyst

turystyka.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

mowiaca przegladarka    slabowidzacy   epuap

 

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

Kalendarz wydarzeń

Rzeszów: Dziady - Widma zabrzmią w Filharmonii Podkarpackiej

 

Polska Opera Królewska zaprasza w dniu 10 listopada br., do Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie na A. Mickiewicz/ St. Moniuszko „DZIADY - WIDMA”.

Jest to spektakl, który cieszy się niegasnącym zainteresowaniem publiczności. Inscenizacja Ryszarda Peryta wiernie oddaje założenia twórcze zawarte w partyturze. Kompozycja Moniuszki zaś w doskonały sposób odkrywa naturalną muzyczność tkwiącą w opisanym przez Mickiewicza rytuale. Artyści Polskiej Opery Królewskiej wykonają to niezwykłe dzieło późnym wieczorem, co z pewnością pomoże wprowadzić publiczność w atmosferę tajemniczego obrządku.

„Pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza [...]” Tak pisał Adam Mickiewicz we wstępie do II części Dziadów. Być może sam brał niegdyś udział w tym ludowym obrządku, w którym pogański zwyczaj mieszał się z chrześcijańską tradycją. Niewykluczone, że i Moniuszko miał ku temu sposobność, choć dziś trudno znaleźć na to dowody. Nie ulega natomiast wątpliwości, że w kantacie scenicznej „Widma” udało się kompozytorowi wydobyć naturalną muzyczność tkwiącą w opisanym przez Mickiewicza rytuale. Silna integracja pierwiastka literackiego i muzycznego stanowi niezaprzeczalną wartość dzieła.

Pierwsze wzmianki o planach umuzycznienia dramatu narodowego wieszcza znajdujemy w korespondencji Moniuszkowskiej już u progu lat pięćdziesiątych XIX wieku. Tymczasem prapremiera kantaty odbyła się dopiero w 1865 roku, w drugą rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego. Kompozycja wzbudziła zachwyt publiczności. Jakże silne wrażenie musiałowywrzeć na zniewolonym przez zaborców narodzie tak żywe wspomnienie dawnych obrządków...

Przesłanie zaklęte w Mickiewiczowskich wersach jest uniwersalne, a fascynacja tajemnym rytuałem trwa do dziś. Dowodem na to jest niegasnąca popularność przedstawienia, którym Polska Opera Królewska zainaugurowała pierwszy sezon swojej działalności.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE TADEUSZ KAROLAK

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA RYSZARD PERYT
KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO

OBSADA

DAWNY AKTOR MARIUSZ BONASZEWSKI
GUŚLARZ WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
STARZEC BOGDAN ŚLIWA
ANIOŁEK – JÓZIO MIKOŁAJ ZGÓDKA
ANIOŁEK – RÓZIA MAŁGORZATA RUDNICKA
WIDMO PIOTR KĘDZIORA
KRUK MATEUSZ BURDACH
SOWA MONIKA SZWAJNOS
DZIEWCZYNA IWONA LUBOWICZ

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT TADEUSZ KAROLAK

Miejsce Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego, ul.Chopina 30, Rzeszów